Vandaag
het Deken
Maak nu het Hoofdschot Achter volgens doorsnede 4. De onderzijde van dit schot loopt aan weerszijden van de hartlijn tot het eind ook op. Dit is ongeveer 4,5 mm. De bovenzijde heeft dezelfde schuinte als het Hoofdschot Voor. Ook in dit schot wordt een sponning gefreesd voor een huidplank (foto1). Op doorsnede 4 ziet u de huidplank zitten. Bedenk dat deze in de sponning zit, dus het hoofdschot is aan weerszijden van de hartlijn wel 3 mm langer. Zet op beide schotten een streepje, daar waar het Lijfhout moet komen (foto2). Het lijfhout is 232 mm lang. Zet op de Lijfhouten streepjes op deze afstand. Ik heb als ondergrond op een A4 een paar hulplijnen getrokken waarmee de Schotten goed gepositioneerd kunnen worden (foto3). Zijn de Lijfhouten uitgelijnd, dan kunnen we gaatjes boren voor de spijkertjes. Neem ze daarna weer los, breng lijm aan en spijker de Lijfhouten vast. Werk nauwgezet, we willen geen scheef model hebben. De lengte van de schotten Midden Voor en Midden Achter wordt bepaald door het Lijfhout. De schuinte aan beide zijden neem ik hetzelfde als bij het Voorschot. De onderzijde van deze schotten zijn verschillend. Het Middenschot Voor loopt 2,5 mm naar buiten toe op en het Middenschot Achter loopt 3,5 mm op, natuurlijk aan weerszijden van de hartlijn. Hoe schuin de onderzijde van de schotten naar achter gezien moet zijn en hoe hoog, meet je het best als de Deken op de Kiel ligt, daar waar de Deken moet komen. Als de Deken klaar is ziet het er uit als op de foto's 5 t/m 10. Als het Deken en het Zeilwerk gereed zijn, kunnen we beide delen op de Kiel uitrichten en verlijmen. Zoals ik al geschreven heb schroef ik de delen vast op de Kiel, maar dat is aan u. Richt ze wel goed uit en zorg dat beide delen ook "waterpas" staan. Omdat de Helling haaks staat ten op zichte van zijn houder, kan je volstaan door de afstand aan weerszijden te meten tussen onderzijde Zeilwerk én Deken en de houder van de Helling. Neem er de tijd voor, we willen immers een mooi en recht model maken. Foto's 11,12,13 en 14.
bu212-deken002015.jpg bu212-deken002013.jpg bu212-deken002011.jpg bu212-deken002009.jpg bu212-deken002007.jpg bu212-deken002005.jpg bu212-deken002003.jpg bu212-deken002001.jpg